در این نوشتار به این سوال می‌پردازیمHRM” چیست؟

پاسخ به این سوال را با ارائه نمای کلی از موضوع و آشنایی خوانندگان با عملکرد HRM در سازمان های معاصر پاسخ خواهیم گفت.

«هنر و علم HRM» بسیار پیچیده است. ما اصطلاح «هنر و علم» را انتخاب کرده‌ایم زیرا HRM هم هنر مدیریت افراد با توسل به رویکردهای خلاقانه و نوآورانه است. علم نامیدن HRM به‌دلیل تکیه بر کاربرد دقیق و ظریف نظریات مختلف است.

فرآیند تعریف HRM ما را به سوی دو تعریف متفاوت هدایت می‌کند. اولین تعریف HRM این است که، فرآیند مدیریت افراد در سازمان‌ها به شیوه‌ای ساختاریافته و از پیش تعیین‌شده. این تعریف شامل مقوله‌های استخدام و حفظ افراد، تنظیم و مدیریت حقوق و مزایا، مدیریت عملکرد، مدیریت تغییر و مراقبت از خروج در راستای تحقق اهداف سازمان می‌باشد. این تعریف سنتی از HRM است که برخی از کارشناسان را وادار می‌کند تا مدیریت منابع انسانی را به‌عنوان نسخه مدرن از عملکرد مدیریت پرسنل تعریف کنند.

تعریف دوم مدیریت منابع انسانی شامل مدیریت افراد در سازمان‌ها از منظر کلان است، یعنی مدیریت افراد در قالب یک رابطه جمعی بین مدیریت و کارکنان. این رویکرد بر اهداف و نتایج عملکرد HRM تمرکز دارد. به بیان دیگر، کارکرد منابع انسانی در سازمان‌های معاصر با مفاهیم توانمندسازی افراد، توسعه افراد و تمرکز بر ایجاد روابط سازنده بین مدیریت و کارکنان مرتبط است.

نگاه اول اساساً «نیروی کار» محور است در حالی‌که در نگاه دوم مدیریت منابع انسانی «منابع محور» است. تفاوت اصلی این است که مدیریت منابع انسانی در سال‌های اخیر در مورد تحقق اهداف سازمانی با به‌کارگیری بهینه افراد و تاکید بیشتر بر برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل است.

هر تعریفی که باشد، ما در پاسخ به این سوال که " HRMچیست؟" خواهیم گفت هر امری در سازمان که مرتبط به افراد است. در سازمان‌های قرن اخیر، مدیر منابع انسانی فردی است که امور مربوط به افراد در سازمان را به روش سنتی نگاه نمی‌کند. در واقع، بیشتر سازمان‌ها دارای بخش‌های مختلفی هستند که با کارمندان، حقوق و دستمزد، و غیره سروکار دارند. در کنار هدایت این بخش‌ها، مدیر منابع انسانی مسئول مدیریت انتظارات کارکنان در قبال اهداف سازمانی و هماهنگی هر دو برای اطمینان از تحقق اهداف کارکنان و سازمان است.

منتظر تکمیل فرایند مدیریت منابع انسانی در باشگاه همراهان ما باشید

book

کتاب های کسب و کار

danestaniha

دانستنی های کسب و کار

c1

 

ثبت نام دوره های DBA و MBA

mondayyyyyyyy



دوشنبه‌های کسب و کار

department-icon-6.jpg

دپارتمان‌ها

album

آلبوم تصویری