ساخت زندگی سازمانی هنر و مهارتی است که در قالب علم مدیریت منابع انسانی تجلی یافته است. برای ساخت این زندگی نیاز است چارچوب‌های حاکم بر آن‌را بنا نهیم که استراتژی‌های منابع انسانی به یاری سازمان می‌شتابد. پس از بنای چارچوب‌های اساسی، اقدامات شکل‌دهنده مدیریت منابع انسانی این زندگی را روان‌تر به جریان می‌اندازد. اینکه چه تعداد منبع انسانی، با چه مهارت‌هایی و در چه زمانی به سازمان ما می‌پیوندند برنامه‌ریزی است که بایستی در سایه شایستگی‌های مورد نیاز این زندگی شکل گیرد. سازمان ما ظرفیت پذیرش تمامی افراد مستعد و شایسته را ندارد، لذا دست به گزینش و انتخاب منطبق‌ترین‌ها می‌زد و افراد برگزیده در یک فرایند رسمی و قانونی به سازمان ما می‌پیوندند.

chrm pic 01

در ادامه این راه، همانطور که طبیعت دست به انتخاب موجودات شایسته حیات می‌زند و گاها به آن‌ها درس می‌دهد، سازمان نیز برای ادامه زیست افراد، با معیارهایعملکردی به رصد جاری‌شدن شایستگی‌های آن‌ها در سازمان مبادرت می‌ورزد و برای انطباق و حتی تعالی افراد برای زیست سازمانی با آموزش و به‌سازی تلاش خویش را می‌نماید، و در این بین موفقیت از آن موفق‌هاست و با شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری به این مهم ارج می‌نهد. البته شایان ذکر است، نباید تصور کرد افراد میانه‌رو در سازمان جایی ندارند بلکه سازمان تمامی تلاش‌های افراد در هر حالتی جبران می‌کند. چه تلاش‌های ستاره چه تلاش‌های میانه و چه تلاش‌های بی‌جان و بی‌رمق.

chrm-pic-02.jpg

ذات حیات تضاد، تعارض و رفتارهای سیاسی است و هنر مدیریت منابع انسانی مدیریت تضاد و تعارض، و شناسایی و اقدام مقتضی در برابر رفتارهای سیاسی است. همانطور که تضاد و تعارض در ذات زندگی است خستگی، ناامیدی، سردرگمی و بی‌انگیزگی نیز با حیات طبیعی عجین است. پس باید راهی باشد که فرد را بلند کند، به او انگیزه دهد و وی را یاری کند تا به زندگی طبیعی و وزین خویش برگردد و در اینجاست که یک رهبر و منتور واقعی نقش ناجی خویش را ایفا می‌کند، و روابط سازنده زیست سازمانی را شکل می‌دهد.

chrm-pic-03.jpg

از آن‌جا که پیش‌گیری بهتر از درمان است، روانشناس صنعتی تلاش می‌کند راهکارهایی بیاندیشد که حیات سراسر خستگی، خطر و بی‌رمقی را پیش از رخ‌نمایی بشناسد و با آن مقابله کند و شرایطی را فراهم سازد که زندگی سازمانی مطلوب و امن گردد.

chrm-pic-04.jpg

در این نوشتار سعی شد تا با مقایسه‌ای مانوس بین زیست طبیعی و زیست سازمانی، به جان داستان مدیریت منابع انسانی پرداخته شود و از آنجا که منابع انساني خط مقدم ابتكارات براي پاسخگويي به طيف گسترده‌اي از روندهاي تحول‌ساز در محيط داخلي و خارجي است، و آثار اين امر در كيفيت جاري‌سازي مسير پيشرو و فرايندهاي داخلي سازمان ملموس خواهد بود؛ براي ساخت هنر عملياتي كار با سرمايه انساني سازمان نياز است ضمن فراگيري بنيان‌هاي پشتيبان مفاهيم مديريت منابع انساني، كاركرد اين مفاهيم را در سازمان نهادينه ساخت. دانشگاه فردوسي مشهد به‌عنوان معتبرترين دانشگاه شرق كشور، در اين رسالت آينده‌سازان اقتصاد ايران را با ارائه دوره جامع بنياني-عملياتي مديريت جامع منابع انساني-C*HRM  همراهي مي‌كند.

book

کتاب های کسب و کار

danestaniha

دانستنی های کسب و کار

c1

 

ثبت نام دوره های DBA و MBA

mondayyyyyyyy



دوشنبه‌های کسب و کار

department-icon-6.jpg

دپارتمان‌ها

album

آلبوم تصویری